In 2013 is Nike vertrokken van het oude bekende fleece materiaal en heeft Nike Tech Fleece geïntroduceerd, de toevoeging van een nieuwe materiaal aan de Nike Tech knutseldoos.
Tech Fleece werd meteen gebruikt voor collectie van premium kledingstukken die gebruik maken van Nike’s nieuwste en beste materialen. De trainingspakken waren toen meteen een hit, en zijn nu, een paar jaar later niet weg te denken van de Brand. Wat oorspronkelijk bedoeld was als pure sportkleding is nu wat anders, een combinatie van street- en sportswear. Joggers, hoodies en jassen.
Wat maakt de Nike Tech zo bijzonder?
Als sportmerk verkoopt Nike natuurlijk prestatie. De uitgangspunt van de Tech fleece materiaal is dan ook lichter, sneller, beter.
Tech Fleece is samengesteld van 66% nylon en 34% polyester. Door de samenstelling en slimme productieprocessen is het materiaal goed vocht regulerend en ademend. Terwijl het je wel goed warmte binnenhoudt als nodig. Perfect voor het sporten in koudere omgeving.
Door de stretch eigenschappen en de ‘zachtheid’ van het materiaal zit het ook lekker aan je lichaam.
Wat het perfect maakt voor een beter passende vorm.
Nike is natuurlijk steeds weer aan het vernieuwen en dat hebben ze ook weer gedaan met het Tech Knit materiaal. Deze keer dan meer op een stilistische vlak en minder op de technisch. De Tech Knit voor kleding is in principe hetzelfde als we die kennen voor de Tech Knit schoenen.
Tech Knit bestaat uit 50% katoen en 50% Polyester. Bij in kleding is het denk ik ook minder gericht op prestatie. De Tech Knit is zwaarder als de fleece en niet ze water resistent.
Wat allebei de materialen wel bieden is duurzaamheid. De kleuren vervagen niet bij het wassen. Het materiaal houdt zijn rekbaarheid ook heel goed over langere tijd.
Nu, in 2017 hebben ze een paar nieuwe toevoegingen in het Nike herfst Tech collectie. En het stelt niet teleur. De 2017 collectie ook uniseks. De kledingstukken zijn nog steeds opgebouwd uit meerdere lagen om beter warmte te reguleren. Nike heeft een aantal jassen gepresenteerd in verschillende kleuren. Ook zijn er een aantal broeken toegevoegd. De hele collectie neigt meer naar streetwear en minder naar sportwear, wat niet verkeerd is. Veel van deze producten zijn vaak snel in een Nike sale verkrijgbaar, je hoeft nooit lang te wachten voor de nieuwste producten van Nike.
Mensen zijn steeds meer gewillig meer te betalen voor sportkleding. Hieruit is een echte segment ontstaan die voorlopig zal blijven. Wat vroeger alleen door kenners herkend werd is het nu aan het verschuiven naar ‘the mainstream’. Als het zo verder gaat gok ik dat Nike net als nu deze movement nog verder zal leiden.